Just nu har Aftonbladet en artikelserie om det stora matljuget. Svenska Dagbladet journalisten Mats-Eric Nilsson har forskat kring livsmedelsbranschen sätt att lura oss kunder om vad varan egentligen innehåller. Han har skrivit boken "Den hemlige kocken" och berättar bl.a. om pistageglassen som innehåller spenat för färgens skull, vaniljglass med äkta vaniljextrakt från Madagaskar men som i egentligen kan stavas vanillin eller etylvanillin (ett aromämne som också förekommer i toa-rengörningsprodukter). Ofta skiljer sig produktens skyltning på framsidan mot vad som står i innehållsdeklarationen på baksidan, gärna med liten text. Ord som äkta och hemlagat stämmer oftast inte. Färskpressad juice kan faktiskt vara upp till 11 månader gammal. Aftonbladet tar också upp de olika uttrycken för vad juicerna kallas och vad det egentligen betyder.
Är det någon mer än jag som saknar en kraftfull konsumentrörelse i Sverige? En rörelse som tar striden mot producenterna och deras fusk. En konsumentrörelse som också kan upplysa oss kunder om vad det är vi egentligen stoppar i oss och varifrån produkterna ursprungligen härstammar ifrån!
Ett tips jag fick när jag läste artiklarna var att: ju kortare innehållsförteckning det är på varan desto bättre. Titta mer på den än priset!
Jag brukar säga "Man får vad man betalar för"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar